Proton Iriz 2022 Facelift Vs Perodua Myvi: Manakah Hatchback Malaysia Yang Lebih Baik?

 

Sebaik sahaja Proton Iriz 2022 dilancarkan dengan spesifikasi baru dan varian ‘Active’ yang lebih menarik, persoalan besar di fikiran kebanyakan pemandu kenderaan Malaysia jelas: adakah Proton akhirnya mempunyai pesaing yang layak untuk Perodua Myvi. Senarai penambahbaikan yang panjang adalah petunjuk jelas mengenai niat Proton untuk menuntut potongan yang lebih menguntungkan yang banyak dikuasai oleh Myvi, kereta laris di Malaysia sejak dilancarkan pada tahun 2006. Walaupun kami tidak dapat melakukan perbandingan terperinci dengan meningkatkan tayangan, perbandingan spesifikasi untuk spesifikasi - dan kepala-ke-kepala - berjalan lancar.

 

1: Harga - yang paling penting

Tidak kira betapa mengagumkan ciri setiap kereta, perkara pertama yang perlu kita pertimbangkan dalam segmen seperti ini adalah harganya. Dengan penambahan varian baru yang disebut Proton Iriz 2022 Active, yang kini menjadi julat baru selepas Standard dan Model eksekutif, Iriz ini berharga dari RM40,800 hingga RM54,800, yang nampaknya bernilai baik untuk wang di atas kertas. Untuk perbandingan yang adil dengan Proton Iriz 2022 Active, Perodua Myvi 1.5L, yang berharga antara RM50,530 dan RM52,697, adalah yang kami minati. Myvi terkenal dengan tenaga yang cekap, dalaman yang luas dan unik ciri-ciri. Oleh itu, kita tidak boleh meninggalkan varian 1.3L yang berharga RM41,292-RM46,959 sebagai alternatif yang sesuai untuk Standard Iriz 1.3L. Walaupun varian dasarnya tidak semurah Iriz, Perodua Myvi mempunyai kelebihan harga di hujung atas dengan lebih banyak cara daripada satu. Myvi 1.5L juga sedikit lebih murah untuk dikekalkan daripada Iriz, dengan kos perkhidmatan purata RM306 setiap selang berbanding RM358 Iriz selama lima tahun atau 100,000km. Harga ini berdasarkan keperluan pengeluar dan termasuk cukai perkhidmatan dan caj buruh.

 

2: Statistik penting

Berukuran panjang 3,895 mm dan lebar 1,735 mm, Perodua Myvi memiliki jejak yang sedikit lebih kecil daripada Iriz, yang berukuran panjang 3,965 mm dan lebar 1,740 mm. Secara semula jadi, Myvi adalah yang lebih ringan dari keduanya, beratnya antara 1,125kg hingga 1,135kg sementara Proton Iriz 2022 memberikan skala antara 1,130kg hingga 1,185kg. Myvi juga mempunyai but yang lebih besar, dengan ruang bagasi 277 liter - 52 liter lebih banyak daripada Iriz. Bagi angka powertrain, mesin Dual-VVTi 1.5 liter yang menggerakkan Myvi mempunyai tork 103PS dan 137Nm. Tugas penghantaran dikendalikan oleh automatik empat kelajuan kuno, bebas kerumitan. Sementara itu, Iriz dilengkapi enjin VVT 1.6 liter dengan tork 109 PS dan 150 Nm dan dikawinkan dengan CVT.

 

3: Pertempuran keselamatan

Sepintas lalu, tidak banyak membezakan Proton Iriz 2022 dan Perodua Myvi dari segi keselamatan. Kedua-dua kereta ini diberi senarai peralatan keselamatan yang panjang untuk harganya. Senarai peralatan keselamatan biasa merangkumi enam beg udara, kamera letak kereta terbalik dengan sensor, kawalan daya tarikan dan Hill Start Assist. Walau bagaimanapun, terdapat satu ciri keselamatan besar yang hanya boleh didapati di Perodua Myvi yang merupakan pakej Advanced Safety Assist (A.S.A. 2.0). Pengambilan kunci dari A.S.A. 2.0 adalah brek kecemasan autonomi, yang melangkah ketika pemandu terganggu dan tidak menyedari bahaya di hadapan. Ini mungkin sesederhana tidak melakukan pengereman keras atau cukup cepat untuk menghindari potensi perlanggaran di depan, atau bahkan memilih roda gigi yang salah - misalnya, salah memilih Drive dan bukan Mundur, ketika mundur dari tempat parkir.

 

4: Lampu dan hiburan.

Menurut pengarang blog Mamasab Alor Setar sistem infotainment di Proton Iriz 2022 berjalan di GKUI yang menampilkan perintah suara, navigasi, dan streaming muzik. Mengetepikan ciri-ciri tersebut, sistem operasi itu sendiri cukup mengagumkan sebagai sistem bebas sementara paparannya tajam dan responsnya lancar. Sebaliknya, sistem infotainment di Myvi, mungkin kelihatan selepas pasaran. Sekali lagi, ia berfungsi dengan baik secara terpisah, tetapi tidak begitu licin untuk beroperasi seperti di Iriz dan paparannya tidak begitu jelas. Walaupun pada topik kejelasan, Myvi pantas mendapat tepukan kerana menawarkan lampu depan LED sebagai standard di semua varian sedangkan untuk Proton Iriz 2022, ciri ini hanya tersedia pada varian Aktif. Myvi juga mempunyai ciri tambahan seperti cangkuk anti ragut novel, poket sisi tempat duduk, dan pembaca tol terbina dalam.

 

 

 

 

Kesimpulannya

Dari prestasi dan pembungkusan hingga teknologi dan keselamatan, kedua-dua kereta mempamerkan tahap ciri yang serupa dan membuat hujah yang menarik untuk pembeli kali pertama dan mereka yang mencari jalan keluar yang berpatutan tetapi dilengkapi dengan cara mereka sendiri. Berdasarkan apa yang dapat kita bandingkan di permukaan, mana yang menjadi pilihan anda? Kami ingin mengetahui yang mana yang anda sukai dan mengapa.